Uskontokulttuuri, luonnonvoimat ja puheen näytelmällisyys
Pohdinta tieteen, uskon ja sanallisen ilmaisun
risteyskohdista
Johdanto
Maailman tapahtumia selitetään usein tieteen keinoin, jossa
korostuu objektiivisuus ja maailman vetäytyvä rooli – ilmiöitä tarkastellaan
ulkopuolelta, syy-seuraussuhteita analysoiden. Kuitenkin pohdittaessa, miksi
luonnonvoimat "vetäytyvät" eli miksi ne eivät aina ilmene suoraan tai
selity yksiselitteisesti, nousee esiin uskon merkitys. Uskonnossa ja
uskomuksissa haetaan syitä ja merkityksiä asioille, joita tiede ei vielä
tavoita tai selitä tyhjentävästi.
Luonnonvoimat, tiede ja usko
Luonnonvoimat – kuten sää, maanjäristykset tai elämän synty
– ovat olleet kautta aikojen ilmiöitä, joita ihmiset ovat pyrkineet
ymmärtämään. Tiede tarjoaa perusteluja ja selitysmalleja, mutta kun selitykset
jäävät vajavaisiksi tai ilmiöt tuntuvat "vetäytyvän" inhimilliseltä
ymmärrykseltä, syntyy tarve uskolle. Usko toimii siltana selittämättömän ja
ymmärrettävän välillä, ja antaa ihmisille lohtua sekä järjestystä maailmaan,
jossa kaikki ei ole hallittavissa.
Kysymys siitä, miksi myös uskonnot saattaisivat
"vetäytyä", liittyy siihen, miten moderni yhteiskunta suhtautuu
uskoon. Kun tiede ottaa yhä suuremman roolin selitysten antajana, uskonnon
merkitys voi joissakin yhteisöissä vähentyä – uskonnot vetäytyvät taustalle,
mutta eivät katoa. Ne elävät kielen, tapojen ja yhteisöllisyyden tasolla.
Sanonnat ja puheen näytelmällisyys arjessa
Suomalaisessa kulttuurissa sanonnat ja puheen
näytelmällisyys – eli tietynlainen ilmaisuvoima, huumori ja kielenkäyttö – ovat
keskeisiä tapoja jäsentää maailmaa. "Ei suuret sanat suuta halkaise",
sanotaan, ja toisaalta: "Vaiti on viisas". Sanonnat ohjaavat
käyttäytymistä ja välittävät arvoja, joskus jopa paremmin kuin suorat kiellot
tai käskyt.
Puheen näytelmällisyyden kautta yhteisölliset tilanteet
saavat muodon, jossa ihmiset voivat ilmaista itseään, ottaa rooleja ja rakentaa
yhteistä ymmärrystä. Näytelmällisyys mahdollistaa myös vaikeiden asioiden
käsittelyn – huumorin tai sanaleikkien kautta voi sanoa enemmän kuin suoraan
puhumalla.
Sanonnat, maailman toisto ja kiroamisen välttäminen
Sanonnat ja maailman "toisto" puheessa – eli
tuttujen asioiden ja ilmiöiden pyörittely ja uudelleen sanallistaminen –
toimivat arjessa paitsi kommunikaation välineinä, myös sosiaalisena liimana.
Kun puheessa käytetään sananlaskuja ja kierrätetään tuttuja ilmaisuja,
vältetään usein kiroamista ja loukkaavaa kielenkäyttöä. Tämä on osa
inhimillistä tapakulttuuria ja kuuluu suomalaiseen suorapuheisuuteen:
"Rehellisyys maan perii", mutta silti osataan hillitä tunteiden
purkaukset rakentavalla tavalla.
Uskontokulttuurin olemus
Kun ihminen osallistuu tällaisiin puheen, sanontojen ja
näytelmällisyyden muotoihin, hän on osa uskontokulttuuria. Uskontokulttuuri ei
välttämättä tarkoita kirkossa käyntiä tai dogmien noudattamista, vaan se on osa
arkea – tapa jäsentää maailmaa, löytää merkityksiä ja pitää yllä yhteisöllisiä
tapoja. Yhteiset sanonnat ja rituaalit, vaikkapa joulun vietto tai arjen pienet
toivotukset, rakentavat arjen pyhyyttä ja yhteisöllisyyttä.
Yhteenveto
Tieteen ja uskon rajapinnalla ihminen hakee merkitystä
maailmasta, joka on usein arvoituksellinen ja moniselitteinen. Luonnonvoimien
"vetäytyminen" kutsuu esiin uskon, ja kun uskonnot vetäytyvät, jää
kielen ja yhteisöllisyyden tasolle uskontokulttuuri – sanonnat, näytelmällisyys
ja tapojen jatkuvuus. Suomalaisessa arjessa nämä ilmenevät reippaana elona,
jossa vaalitaan sekä tiedon että uskon antamaa turvaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti