Vauhti hoitaa koulunkäyntiä
Kilvan hoidetaan koulunkäyntiä, koulunkäynnin hoitaminen on
koko luonnon asia. Kun vain ensin vauhtiin päästään, kilpaillaan opetuksessa,
luonto ja maailma kaikki. Vastuullista se on kaikin puolin, puolesta
vanhempien, merkitys kasvatuksen alkuun saadaan; lapsena kiinnittyminen
maailmaan ja siisteyteen. Koulun on oltava vastuullisuudessa seuraava taho.
Merkitys on ihmiselle kasvun asia. Merkitykselle ollaan mielensä
muodostamisessa laihoja.
Vauhdin piirissä on monin mielin ja sanotuin sanoin olo
hyvä. Opetuksessa merkitys on yhä kaidempi ja liedompi. Opiksi on voitu oppia,
vaikka mistä. Kuviteltu on helposti oppimestari, tietonsa, pojanpoikansa
kiertokoulu ja lastentunti. Tosi on vain vastuu opista painava. Sen kantajia
tarvitaan jo tietenkin myös mainittavia. Kutsuttuna ovat kouluun sen oppilaat.
Paikkana on vähintään sellainen raadin kartano. Sivistystä on tiiviissä
tiedossa jo aikoja.
Koulun on oltava opin paikka. Hiljaa vain sivistyksestä
hyvää tulee. Kellä on malttia, vauhtia ei tarvita kuin kaupassa panttia.
Jokaiselle oppilaalle hyvä oppiminen kuuluu. Oppimisensa määrään, kun päästään,
uuden oppimisen alkuun yhdessä, luokassa ja koulussa sovitaan. Koulu on myös
viimein ohi, ja opinnot sekä ammatti, elämän, yksilön ja jokaisen yhteisön
seuraava tovi. Ovatko jo ammatin haltijat etevät, oppilailleen koulun, sen
elämän koulun, elämässä hyvässä esittäytyneet ja opin vapaan yhteiskuntaan jollain
tapaa luoneet? Seuraan sellaiseen, jonon muodossa, ehkäpä nämä uudet
yhteiskunnan toimijat mukaan liittyvät. Samaa on paljon ja työtä vaativaa.
Esikuva siis koulun, merkityksen jo kasvun, uuden yhteiskunnan, tuo maailmaan
aikuisen ihmisen kiinnittymisen ja sivistyksen siistin.
.png)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti