Voidaanko puhua solujakautumisen taidosta, on kysymys, joka ei ole ihmisen tavanomaisen ajattelunsa logiikkaa. Jos kuitenkin vähän saataisiin apua mielikuvituksesta niin painavaan tulevaa elämää vastaanottavaan sekä elämäntilanteisiin valmistavaan tehtävään kuin parisuhde olemassa olevana asiana tai parisuhdekehitykseen, on käänneltävä kivet asian ymmärryksen aikaansaamisen tieltä. Luonnossa ei haittaisi, vaikka asia kohdattaisiin vain monesti ja saataisiin tyydyttävä käsitys itselleen, mutta ihmisen sivilisaatio on kaikelta osin luonnonoloja pelkästään kehittyneempi elämän läsnäolo maailmassa. Ihminen on keskittänyt ajattelunsa ja tehtäviinsä kykenemisensä voimaa oppimiseen ja uuden opin luomiseen. Parisuhde tarkoittaa myös kateederille nousemista.
Voidaan oppimiseen keskittyneesti tarkastella maailmanmenon
sekä elämän menestyksellä elämisen aiheita. Yhtäaikaisuus on kateederille
johonkin esitykseen mukaan joutumista, kun muistetaan se, että kateederi on
luennoitsijan tai opettajan pöytä korokkeella. Oppimalla huikeasti
yhtäaikainen nouseminen kateederille ainakin oppijoiden omissa
kuvitelmissaan on hämmentävän säännönmukainen ja aina hyvään päämäärään vievä
oppitunnin oppimistapahtuma, jota oppiminen on ohjelmallisesti niin paljon,
kuin opittavaa on. Parisuhdekehitys tiedetään ihmisten omista odotuksista
elämältään ja hyväänkin elämänlaatuun tulevaisuudensuunnitelmiltaan
kuulumisestaan, mutta entäpä opetus aiheesta sitten ja mitä se käytännön
opetustyössä tai vaivihkaa oppikirjoissa on?
Yhtä aikaa parisuhteessa tai aviossa ollen esittäytyminen on
jo yhtäaikaista kateederille astumista, jolla tarkoitetaan esimerkkiä,
esitystä asiaankuuluvasti parisuhteen elämään liittyvistä tarkoituksista ja esikuvalta
oppimista tai enemmän esikuvallisuuden oppimista tietenkin. Onko tarkoitukseen
sopivaa jokin jaottelu sen mukaan, mitä tieto aiheesta kertoo ihmisen
mielenlaadulle tai erityispiirteisyydelle? Ensinnäkin on hyvin selvää uuden ja
enemmän oppimista palveleva parisuhdetietämyksen merkitys. Harkinnanvaraisempia
aihepiirejä oppimisen raja-aitojakin luoden ovat usko ja sivistys.
Usko on esikuvakehitys. Uskonnollinen tosielämän tapahtuma
on tämän sisäisen uskonnollisen kokemisen oppimista lujaan uskonkäsitykseen
perustuen. Parisuhde ja usko yhdistyvät ihmisen toiveikkaassa mielessään. Uutta
ja enemmän voidaan oppia elämästä yleensä uskonkäsityksin, tietenkin
uskonnollisista elämänkatsomuksista päivänkulussa itsessään ja hyvän käytöksen
tarpeellisesta taustatyöskentelystä hyvän elämän perusteiden olemassaoloin tai
valmistavin tavoittein. Kaikessa tässä pitää osata luottaa suhteeseen uskontoon
ajattelun yksinomaisena välineenä, jotta sielu voisi mahdollisimman hyvin hyvinä
aikoina rajallisesti ja kohtuullisissa koettelemuksissa elämän varrella.
Kaikkea voimatta konstruoida[1]
parisuhde kateedereilla on taas yhteisesti kehityksen oppiin korkealle
nousemisena kulttuuri- tai taidehistoriallinen suhde lupauksien esilläoloin ja
opetuksen poljennoin. Yleissivistyksellisesti on tasa-arvo ja yhdenvertaisuus. Monille
ajattelun välineille ei ole estettä. Kateedereille on noustu erillään ja
uutta opetusta luomaan kenenkään opettajanvastuuta tai -velvoitetta
maksimoimatta. Kaartelu uskon ja sivistyksen rajamailla ei ole
rakentavaa ajattelua.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti