Monipuolinen elämänmeno ja kommunikaatio, johon on tilaisuus
liittyä ja jossa voi olla mukana, ovat yhdessä vaadittava hyvän elämän virike. Se
ei kuitenkaan ole virheen mahdollisuutta vailla sellainenkaan oman elämänsä altistaminen
toisten ihmisten tarkoituksilleen, olivatpa ne miten tahansa hyviä tarkoituksia
äkkiä ja myötämielisyyttään asiaa ajatellen tahansa. Tarkoitusten ymmärtäminen ja
käytännössä ajatuksin ja omin toimin kunkin ihmisen omalta osaltaan toteuttaminen
ei ole vain helppoa, mikä kaikkien olisi täysin ja hyvällä inhimillisellä huolella
ajateltava omaa osuuttaan elämän asioista kannattaakseen. Aina uudenlainen elämänmeno
on kulttuurin elinehto.
Täysin kuvitteellinen kulttuurihistoriaan mukaan liittyminen
on ihmisen aivojen ajattelun kapasiteetin mukaista aivan tarkoin. Sen jääminen jäljelle
monin vuosin ja vuosikymmenin on inhimillisen elämän suuria ihmeitä, joita ei kuitenkaan
kauan jaksa suurestikaan arvossaan pitää. On tietenkin kuviteltavissa mahdollisuuksia
täydentää vielä lisää omaa mielikuvitustaan maailmasta, mutta jaksaako henkisesti
niin tehdä? Paljon on tehtävä kumpaakin sekä ajateltava että tehtävin hyvävointisesti
menestyttävä elämänsä kaikenlaisissa asioissaan hyvin. Kilpailu vähän epäterveesti
on todella mahdollisuuksien joukossa kaiken aikaa siitä, että mielikuvitus on toiselle
tosiasioita, todellista elämää ja oikeaa ihmisen menestystä elämänsä tehtävissään
tärkeämpää vain ihmisen mahdollisuuksiaan aliarvioivasti ja tuntemisen tuskaa aikaansaavasti
omin joinkin syin sellaiseen. Auttaminen on tällöin täysin eri asia kuin
kaiken edistyksen tahdon, valmiuden ja inhimillisen tarkoituksen huomionsa kesken
jättäminen mielivaltaa vain henkisesti ja kaiken elämänsä fyysisen voiman itsestään
puristuksin noudattaen. Voitiinko tällaista henkilöä itseään auttaa unohtamaan mielivaltansa
ja tekemään oikeita elämänsä asioita? Se oli työlästä ja erittäin vaikeaa, koska
hän oli osansa valinnut, siihen henkisesti ja käytöksensä tempuin itsensä kulminoinut
ja aika tahmeasti kohtalonaan tyytynyt ennen kaikkea koskaan lopettamatta aiettaan.
Kirjallisuus voi auttaa ainakin tunnistamaan eri tyylilajeja
elämää aliarvioivasti ja ihmisen mielensisäisesti kuvitelmia täysin, unhoittaen
tai aina entisestään täydentävästi toimittaessa ihmisinä. Lukijaa hämmästyttää se,
miten arvosteleva ja yksityiskohtiin ihmisessä takertuva kerronnan laji kirjallisuudessa
on erittäin mielenkiintoista ja kiinnostavaa, vaikka ihmistä kuvataan hyvin hyvää
inhimillisen elämän tapaa suorastaan rikkovasti. Onko sitten siinä tapauksessa niin,
että onkin löydetty kirjallisuudessa oikea ja lähes yksinomainen kerronnan laji
yhdistämään ihmisiä heidän aivan inhimillisyytensä perusteella vain? Tyylin
jatkuminen vuosia kirjallisuudenhistoriassa kertoo kulttuurien rajat ylittävyydestä
ja ajattelevan ihmisen kiinnostuksesta kaikkea ihmisyyttä kohtaan, jos vain ymmärrystä
on selityksin kaikelle olemassa kirjallisessa muodossaan. Arvostaako joku kirjallisuutta,
mediatarinaa ja tyylien rikkomattomuutta ihmisen elämästä ja elämänsä tavoitteista
tosiasioin kertovuudesta? Mikä mediatarina on todellinen, eikä se ole vain ihmisen
todella asioihin paneutumisen kykenemättömyyttä?
Yhtä kaikki ihmistä on arvostettava sellaisena, kuin hän on ja
näin on tehtävä maailmassa kaikkina aikoina tietenkin ilman poikkeuksia ja
tästä syystä hyvän elämän eläminen ja tavoitteiden muodostaminen yhä uudelleen ja
uudelleen omalle ihmisen kasvun sekä osaamisen kehityksensä uralle maailmassa on
niin vastuullista ja kulttuurisestikin tieteellisellä täsmällisyydellä arvokasta.
Ihmisen virheettömyys, sen kaipuu kaikkien mielissä ja sydämissä sekä elämän päämäärät
tuntevasti kaiken luonnonelämän virheettömyyteen luottamuksen luominen sekä tiiviisti
elämän kaikin vaadittavin siihen suhtautumisen parannuksin elinoloineen varmistaminen
ovat enemmän kuin tavoitteita jokapäiväisessä elämässä. Ne ovat liberaalin demokratian
ilmentymiä, joita ei täysin vielä käsitetä, muttei niiden elämäntavallista merkitystään
täydy kuitenkaan elämänarkuutta ihmisessä vähättelevästi liian huolettomalla elämänotteella
kehityksenään seisauttaa merkittäviä ajanjaksoja maailmassa. Sellainen itsevaltaisuus
kostautuu elämän ajattelun pirstaloitumisena ja ehkä vain opin- ja uskonkappaleiden
sekä kulttuurit että niiden piirissä olevat ihmisyksilöt pelastavuutena. Niinkin
voi olla ja sitä asiaa on ymmärryksellä itse ja omissa yhteisöissään kunkin ihmisen
tutkiskeltava. Kulttuurien merkityshän on tärkeä.😁
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti